آیا سرکه سیب واقعاً به دندان های من آسیب می زند؟
7 شهریور ماه 1401
نکاتی برای تمیز کردن دندان های خیلی نزدیک به یکدیگر
28 شهریور ماه 1401

آیا دندان های شما بعد از تمیز کردن توسط دندانپزشک حساس می شوند؟ حتی اگر لثه ها و دندان های سالمی دارید، کمی حساسیت و تحریک پذیری پس از تمیز کردن دندان ها توسط یک دندانپزشک، امکان پذیر است. و اگر بیماری لثه، نازک شدن مینای دندان، یا پوسیدگی دندان دارید، ممکن است به مدت چند روز و تا یک هفته کمی حساسیت و تورم داشته باشید.

در این مقاله به دو نکته اصلی می پردازیم:

  • چرا دندان های شما بعد از پاکسازی حساس می شوند؟
  • برای جلوگیری از حساس شدن دندان ها در آینده چه کاری می توان انجام داد؟

چرا دندان های من بعد از پاکسازی حساس هستند؟

پس از مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی دندان ها اصلاً غیر معمول نیست که دندان های شما کمی حساس شوند، اما این حساسیت باید نسبتاً کوتاه باشد. بعد از چند روز باید همه چیز مثل سابق شود.

برخی از افراد در دندان های خود حساسیت احساس می کنند و برخی دیگر در لثه های خود حساسیت احساس می کنند و اگر واقعاً بدشانس باشید، پس از پاکسازی هم دندان ها و هم لثه های شما حساس خواهند بود.

پس چرا این اتفاق رخ می دهد؟

بیایید با لثه ها شروع کنیم. هنگامی که برای پاکسازی و معاینه به دندانپزشک مراجعه می کنید، دندانپزشک شما از ابزار جرمگیری خود استفاده می کند تا لثه های شما را کمی فشار دهد و پوسیدگی و سایر مسائل را در امتداد و زیر خط لثه بررسی کند.

اگر لثه های شما سالم نیستند و به التهاب لثه یا بیماری لثه مبتلا هستید، احتمالاً تورم و خونریزی را تجربه خواهید کرد.

پس از معاینه، دندانپزشک شما پلاک و تارتار اطراف لثه ها را از بین خواهد برد، که اگر در ابتدا سالم نبودند، لثه ها نسبت به لمس حساس خواهند بود.

و اکنون دندان ها: دندان ها با صدها توبول (لوله) یا منافذ پوشیده شده اند. داخل این لوله ها اعصاب این دندان ها واقع شده اند و با عدم رعایت عادات بهداشتی مناسب، این لوله ها با انباشته شدن پلاک و جرم مسدود می شوند.

این جرم ها باعث مسدود شدن لوله ها و هرگونه دسترسی به اعصاب می شوند. اما وقتی پاکسازی دندان ها را انجام می دهید، لوله ها باز می شوند و اعصاب در معرض محیط دهان قرار می گیرند.

دلیل دیگر این است که بسیاری از افرادی که دندان های حساسی دارند از خمیر دندان مخصوصی استفاده می کنند که به مسدود کردن این لوله ها و محافظت از اعصاب در معرض محیط دهان کمک می کند. در حین پاکسازی دندان ها توسط دندانپزشک، مانع ایجاد شده توسط این خمیر دندان ها نیز پاک می شود و اعصاب را دوباره در معرض محیط دهان قرار می دهد.

حساسیت دندان پس از جرمگیری

حساسیت دندان پس از جرمگیری

حساسیت دندان ها بعد از پاکسازی عمقی آنها

اگر عادات بهداشتی دهان و دندان خوبی دارید و لثه ها و دندان های سالمی دارید، احتمالاً بعد از تمیز کردن و معاینه منظم توسط دندانپزشک خود حساسیت زیادی احساس نخواهید کرد.

اما، اگر به پاکسازی عمیق نیاز دارید، عوارض جانبی بدتر می شوند. تمیز کردن عمیق شامل جرمگیری و تسطیح سطح ریشه است و بویژه برای بیمارانی که بیماری لثه دارند توصیه می شود. دندان ها بعد از تمیز کردن حساس تر می شوند زیرا پاکسازی های عمیق کمی تهاجمی تر هستند.

در طول پاکسازی عمقی، احتمالاً یک بی حس کننده موضعی برای شما تزریق خواهد شد و سپس دندانپزشک با استفاده از جرمگیر جرمگیری می کند و بویژه روی خط لثه تمرکز می کند. سپس دوباره لثه های شما را به دندان های شما می چسباند و هر گونه پاکت را حذف می کند. نه فقط حساسیت، بلکه سوزش و درد بعد از این ملاقات ها شایع هستند.

این ناراحتی موقتی است و در نهایت یک پاکسازی عمقی به شما کمک خواهد کرد تا از بیماری لثه بهبود پیدا کنید، بنابراین اگر درد شما را عصبی کرده است، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا تا حد ممکن ملایم باشد.

حساسیت دندان پس از جرمگیری

حساسیت دندان پس از جرمگیری

علل شایع حساسیت دندان پس از تمیز کردن

اگر احساس می کنید دندان های شما بعد از تمیز کردن حساس تر شده اند، به فهرست این دلایل شایع نگاهی بیندازید:

  • بیماری لثه: اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، لثه های شما پس از تمیز کردن، احساس تورم و حساسیت خواهند داشت. مطمئن شوید که دستورالعمل های درمانی دندانپزشک خود را دنبال می کنید.
  • نازک شدن مینای دندان: مینای نازک دندان باعث می شود اعصاب دندان شما بیشتر در معرض محیط دهان قرار بگیرند و به طور کلی یک دلیل شایع برای احساس حساسیت است.
  • مسواک زدن بیش از حد خشن: همیشه از مسواک زدن خیلی خشن اجتناب کنید، بخصوص بعد از تمیز کردن دندان ها، زیرا این امر می تواند حساسیت را بدتر کند.
  • خمیر دندان سفید کننده: اگر به طور مرتب از خمیر دندان سفید کننده استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد مدت کوتاهی بعد از تمیز کردن دندان ها آن را کنار بگذارید، زیرا این خمیر دندان ساینده تر است و باعث بروز علائم حساسیت می شود.

حساسیت دندان ها چند هفته بعد از پاکسازی آنها

دندان ها و لثه های شما ممکن است تا یک هفته پس از تمیز کردن دندان ها حساس باشند، گرچه این واقعاً باید یک محدودیت باشد. اگر پس از تمیز کردن دندان ها به مدت چند هفته احساس درد یا حساسیت شدید داشتید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا این می تواند نشانه وجود یک مشکل باشد.

اجتناب از حساسیت دندان بعد از تمیز کردن

از غذاها و نوشیدنی هایی که به طور بالقوه می توانند حساسیت را تشدید کنند، دوری کنید. این خوراکی ها عبارتند از:

  • قهوه و چای
  • الکل
  • آبمیوه ها- بویژه مرکبات
  • نوشیدنی های سرد یا گرم- بخصوص اگر دندان های شما از قبل به محرک های سرد یا گرم حساس باشند.

علاوه بر این، باید از هرگونه درمان سفید کننده پس از تمیز کردن دندان اجتناب کنید- حداقل تا زمانی که حساسیت شما از بین برود. این شامل خمیردندان سفید کننده، نوارهای سفید کننده، کیت ها، ژل ها و سایر روش های سفید کننده است.

حساسیت دندان پس از جرمگیری

حساسیت دندان پس از جرمگیری

راهکارهایی برای کاهش حساسیت دندان ها بعد از تمیز کردن

دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که اگر لثه های شما واقعاً متورم شده اند، یک داروی ضد درد مصرف کنید، و ممکن است لازم باشد برای تسکین حساسیت دندان، آن را با آب نمک شستشو دهید.

در غیر این صورت، بهترین راه حل این است که به درستی از دندان های خود مراقبت کنید تا لثه های شما سالم باشند و در طول پاکسازی بعدی حساس نشوند.

این به معنای دو مرتبه مسواک زدن و حداقل یک بار نخ دندان کشیدن در روز است. ممکن است بخواهید یک ابزار شستشوی دهان را نیز به برنامه روزانه خود اضافه کنید. اگر مستعد حساسیت دندان هستید، از یک مسواک نرم و یک خمیر دندان حاوی فلوراید تقویت کننده مینای دندان استفاده کنید.

نتیجه گیری

برای کاهش حساسیت دندان ها پس از پاکسازی تخصصی آنها، از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید.

معمولاً بعد از مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن، کمی حساسیت را تجربه می کنید، این در صورتی است که دندان ها و لثه های شما سالم باشند و یک روتین بهداشتی دهان و دندان را دنبال کنید.

اما اگر بیماری لثه و پوسیدگی دندان دارید، چند روز پس از تمیز کردن، متوجه خواهید شد که لثه های شما متورم و حساس شده اند. پاکسازی عمقی حتی باعث ناراحتی بیشتر خواهد شد- در طول فرایند، دندانپزشک شما یک بی حس کننده موضعی به شما می دهد و پس از آن، می تواند به شما نکاتی برای تسکین در منزل بدهد.

برای پیشگیری از حساسیت بیشتر در آینده، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از همین حالا مراقبت بهتر از دندان های خود را شروع کنید.

پرسش های متداول در مورد حساسیت دندان ها بعد از پاکسازی آنها توسط دندانپزشک

آیا داشتن دندان های حساس بعد از تمیز کردن طبیعی است؟

طبیعی است که بعد از تمیز کردن دندان ها کمی حساسیت داشته باشید، اما اگر دهان شما سالم است، این ناراحتی باید بسیار جزئی باشد. اگر لثه ها و دندان های شما سالم نباشند، این ناراحتی افزایش خواهد یافت.

حساسیت دندان بعد از تمیز کردن چقدر طول می کشد؟

حساسیت دندان ممکن است چند روز بعد از تمیز کردن و تا یک هفته ادامه داشته باشد، بخصوص اگر تمیز کردن عمقی داشته باشید. اگر درد بیشتری احساس کردید که بیشتر از این طول کشید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت