آیا با وجود بیماری لثه کاشت ایمپلنت امکانپذیر است؟
25 آبان ماه 1400
بوتاکس در دندانپزشکی
14 آذر ماه 1400

برای دندان ها، خوردن یا نوشیدن شیرینی جات به صورت دو جانبه مضر هستند. مواد شیرین می توانند به دندان ها آسیب وارد کنند و آنها را مستعد حساسیت کنند. خوردن خوراکی ها و مایعات شیرین می تواند باعث بروز درد و ناراحتی برای دندان هایی شود که حساس شده اند. اگر شما اغلب چیزهای شیرین می خورید و اهمیت زیادی هم به بهداشت مداوم دهانی نمی دهید، ممکن است آسیب زیادی به دندان ها و لثه های شما وارد شود. همه اینها می توانند بار اضافی برای دندان هایی باشند که به قند حساسیت بیش از حد دارند و همچنین به سایر احساسات مانند گرما یا سرما حساس هستند.

شیرینی جاتی که باید از آنها اجتناب کنید

خوردن و نوشیدن شیرینی جات می توانند موجب بروز ناراحتی در دندان هایی شوند که آسیب دیده اند یا خیلی حساس شده اند.

برخی از بدترین خوراکی های آزار دهنده عبارتند از:

  • آبنبات های سفت و شربت های سرفه: مکیدن آبنبات هایی که برای مدت زمانی طولانی داخل دهان باقی می مانند، موجب ایجاد یک محیط کاملاً اسیدی برای دندان ها می شود.
  • آدامس های شیرین یا شیرینی های چسبناک: آدامس های بادکنکی، میوه های خشک، و عسل، همگی به دندان ها می چسبند، و زمان زیادی به باکتری ها می دهند تا رشد کنند.
  • آب پرتقال: ممکن است آب پرتقال چندان خطرناک به نظر نرسد، اما آب پرتقال مملو از قند و نیز اسید سیتریک طبیعی است، که می تواند موجب خوردگی و فرسایش بیشتر دندان ها شود.
  • نوشیدنی های فاقد الکل گاز دار: نوشابه ها و دیگر نوشیدنی ها نه تنها مملو از قند هستند، بلکه اسیدی نیز هستند.
حساسیت دندان به شیرینی

حساسیت دندان به شیرینی

علل بروز حساسیت دندان به شیرینی جات

خوراکی ها و نوشیدنی های قندی حاوی کربوهیدرات های قابل تخمیر هستند. هنگامی که کربوهیدرات های قابل تخمیر با باکتری های مضری که داخل دهان زندگی می کنند مخلوط می شوند، اسید تولید می شود که موجب جدا شدن مواد معدنی از سطح مینای دندان ها و فرسودگی آنها می شود. مگر اینکه اسید شسته یا مسواک زده شود.

از دست رفتن مینای دندان ها باعث می شود دندان ها آسیب پذیرتر، و به محرک ها حساس تر شوند. بزاق دهان حاوی مواد معدنی است که به بازگرداندن مواد معدنی به مینای دندان ها کمک می کنند. با این حال، اگر شما پیوسته در حال میان وعده خوردن و شیرینی جاتی مانند شکلات و آبنیات ها باشید، بزاق دهان شما فرصت کمتری برای بازگرداندن مواد معدنی به مینای دندان دارد که به آنها نیاز دارند.

پوسیدگی دندان (حفره های دندانی)

باکتری هایی که از قندهای موجود در دهان شما تغذیه می کنند باعث بوجود آمدن یک فیلم چسبناک به نام پلاک می شوند، که روی دندان ها و زیر لثه های شما شکل می گیرد. اسید موجود در پلاک باعث از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان های شما می شود. وقتی مینای دندان از بین رفت، باکتری ها و اسید قادر هستند وارد دندان شوند، و به عاج نرم داخلی برسند.

پوسیدگی دندان موجب بوجود آمدن حفره های دندانی می شوند. حفره های دندانی به شکل سوراخ هایی در مینای دندان ها آغاز می شوند. اگر آنها پر نشوند، بزرگ تر و عمیق تر می شوند. خوراکی ها و مایعات شیرین و قندی، اسید، و باکتری ها می توانند وارد حفره ها شوند، و باعث بروز درد ناگهانی و طاقت فرسا شوند.

ژنژیویت (بیماری لثه)

تشکیل پلاک می تواند منجر به بروز بیماری لثه نیز شود. وقتی پلاک روی دندان ها سفت می شود، تبدیل به تارتار می شود. تارتار و پلاک می توانند لثه های شما را آزار دهند، و باعث بروز التهاب، عفونت، تورم، و خونریزی شوند.

بافت ملتهب و حساس لثه ها می تواند حساسیت دندان ها را افزایش دهد زیرا پوشش ریشه دندان ها از بین رفته است، که دارای پایانه های عصبی است.

تحلیل رفتن لثه ها

لثه های شما به گونه ای طراحی شده اند که استخوان فک را پوشش دهند و از ریشه های تک تک دندان ها محافظت کنند. با بالا رفتن سن، لثه های شما ممکن است شروع کنند به تحلیل رفتن، و ریشه های دندان ها بدون پوشش باقی می مانند.

سیگار کشیدن و مسواک زدن شدید و محکم ممکن است تحلیل لثه ها را تشدید کنند. بهداشت بد دهانی و بیماری لثه نیز نقش قابل توجهی ایفا می کنند.

درمان های سفید کردن دندان ها

در مواد سفید کننده دندان از موادی مانند هیدروژن پراکسید برای روشن تر کردن لکه های دندان ها استفاده می شود. برای انجام مؤثر این کار، لازم است پراکسید به داخل دندان نفوذ کند و به عاج داخلی برسد. این می تواند باعث افزایش حساسیت در دندان ها شود.

حساسیت دندان به شیرینی

حساسیت دندان به شیرینی

حساسیت به شیرینی جات چه احساسی بوجود می آورد؟

اگر شما دندان های حساس یا آسیب دیده ای داشته باشید، خوردن شیرینی جات ممکن است موجب بروز احساسات متفاوتی در دهان و صورت شما شود. آنها عبارتند از:

  • مور مور شدن
  • درد خفیف
  • درد تیز، ضربان دار، شدید
  • درد ارجاعی در سینوس ها، چشم ها، یا کنا صورت

درمان ها

اگر شما دندان هایی حساس یا تحلیل جزئی مینای دندان دارید، استفاده از خمیر دندان هایی که به صورت ویژه برای پرداختن به این شرایط طراحی شده اند، می تواند کمک کننده باشد.

خمیر دندان های ضد حساسیت با پوشش دادن توبول های عاج داخل دندان عمل می کنند. آنها لوله های میکروسکوپی هستند از زیر مینای دندان تا داخل لایه عاج دندان امتداد پیدا می کنند.

دندان هایی که مینای آنها به شدت دچار خوردگی ممکن است نیاز به باندینگ دندان داشته باشند. برای انجام باندینگ دندان ها مواد رزین همرنگ دندان ها روی دندان ها اعمال خواهد شد.

اگر شما حفره دندان داشته باشید، پر کردن آنها می تواند کمک زیادی به از بین بردن حساسیت دندان به شیرینی جات کند.

ژنژیویت و بیماری پریودنتال می توانند با پاکسازی عمقی یا جرمگیری درمان شود، که عبارت است از تراشیدن پلاک از روی دندان ها، و نیز استفاده از آنتی بیوتیک ها.

لثه های تحلیل رفته نیز می توانند با جرمگیری و پاکسازی عمقی درمان شوند، و گاهی اوقات ممکن است بتواند با اعمال موضعی آنتی بیوتیک ها درمان شود. در صورت وخیم بودن این شرایط، راهکارهای جراحی مانند پیوند لثه نیز ممکن است توصیه شوند.

حساسیت پس از سفید کردن دندان ها اغلب موقتی است. پرهیز از شیرینی جات و نیز مایعات داغ و سرد به مدت چند روز ممکن است تنها چیزی باشد که نیاز است. بعلاوه، تا زمانی که این شرایط فروکش کند، شما می توانید از خمیر دندان هایی استفاده کنید که برای دندان های حساس طراحی شده اند.

حساسیت دندان به شیرینی

حساسیت دندان به شیرینی

پیشگیری

این نکات می توانند به شما کمک کنند تا دندان های خود را سالم نگهدارید و هنگام خوردن چیزهای شیرین از بروز درد جلوگیری کنید:

  • تا جایی که می توانید از خوردن قند پرهیز کنید تا از بروز حفره های دندانی جلوگیری کنید.
  • اگر سیگار یا پیپ می کشید، یا فراورده های نیکوتین دار می جوید، به فکر ترک باشید.
  • حداقل دو مرتبه در روز از مسواک های دارای فرچه های نرم و خمیر دندان های فلورایده استفاده کنید.
  • تا حد امکان نخ دندان بکشید.
  • سعی کنید از دهانشویه های حاوی الکل پرهیز نمایید.
  • اگر خوراکی های شیرین یا خوراکی های دیگر می خورید که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدارت هستند، مانند چیپس های سیب زمینی، پس از هر بار خوردن آنها مسواک بزنید.
  • اگر نمی توانید بعد از غذا مسواک بزنید، آدامس های فاقد قند ممکن است گزینه های مناسبی باشند. آدامس های فاقد قند جایگزین های خوبی هم برای آبنبات های مکیدنی هستند.
  • در صورت امکان، دو بار در سال برای پاکسازی تخصصی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک قادر خواهد بود مشخص نماید آیا دندان های شما حفره های ریز دارند که هنوز خودتان از وجود آنها آگاه نیستید.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر شرایط زیر را داشتید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • دندان دردی که پس از یک هفته استفاد از خمیر دندان ضد حساسیت برطرف نشده است. ممکن است عفونت یا حفره ای داشته باشید که نیاز به درمان دارد.
  • لثه های شما متورم، سفید، یا پف کرده هستند یا خونریزی دارند.
  • پر شدگی دندان شما خارج شده است.
  • درد یا هر گونه احساسی که شما را نگران می کند یا در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد می کند.

سخن پایانی

دندان هایی که آسیب دیده اند یا حساس هستند ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن چیزهای شیرین درد داشته باشند. افزایش حساسیت دندان می تواند در نتیجه شرایط دندانی مانند از دست رفتن مینای دندان و حفره های دندانی بروز پیدا کند.

مراقبت کردن از دندان ها می تواند به سالم نگهداشتن آنها کمک کند و نسبت به محرک هایی مانند خوراکی های شیرین کمتر حساس خواهند بود.

اگر دندان های حساسی دارید، آنها می توانند با خوردن یا نوشیدن چیزهای داغ یا سرد نیز درد بگیرند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت