آیا درمان ارتودنسی خطرات و عوارض هم دارد؟
23 اردیبهشت ماه 1402
الکل و مشکلات دهان و دندان های شما
9 خرداد ماه 1402

برای بسیاری از افراد، درمان ریشه می تواند باعث احساس اضطراب و ترس شود. درمان های ریشه به این ویژگی شناخته معروف شده اند که فرایندهایی دردناک و طولانی مدتی هستند که تحمل آنها می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، در حالی که این باور به هیچ عنوان صحت ندارد. در این مقاله ما به برخی از باورهای غلط شایع در مورد درمان ریشه می پردازیم تا نگرانی شما در مورد آنها را بکاهیم.

باور نادرست شماره 1: درمان های ریشه باعث ایجاد درد می شوند… درست است؟

حدود دو سوم افراد ترس از درد را به عنوان نگرانی اصلی مربوط به درمان ریشه ذکر می کنند. با این حال، با تکنیک ها، فناوری ها، و داروهای مدرن برای بی حسی موضعی (مانند NOVOCAIN)، درمان های ریشه عمدتاً فرایندهایی بدون درد هستند، مشابه آنچه که با پر کردن دندان احساس می کنید. درد دندانی که به درمان ریشه نیاز دارد اغلب بسیار بیشتر از ناراحتی یک فرایند اصلاحی است. زمان بهبودی فقط چند روز است و هر گونه ناراحتی بعد از قرار ملاقات بسیار جزئی است. علاوه بر این، اندودنتیست ها در مدیریت درد دندان تخصص دارند و به طور کلی می توانند درد شدید را به سرعت کاهش دهند.

درمان ریشه یک فرایند متداول است که سالانه بیش از 14 میلیون مورد انجام می شود.

باور نادرست عصبکشی

باور نادرست عصبکشی

افسانه شماره 2: وقتی عفونت وجود دارد نمی توان درمان ریشه را انجام داد.

در واقع، زمانی که شما درد ناشی از یک دندان عفونی را تجربه می کنید، انجام درمان ریشه مناسب است. درمان ریشه اغلب دردی را که از دندان عفونی تجربه می کنید تسکین می دهد. درمان ریشه زمانی ضروری است که آسیب به دندان به لایه های داخلی تر دندان نفوذ کرده باشد و پالپ دندان (شامل اعصاب و عروق) ملتهب یا عفونی شده باشد. در صورت عدم درمان، عفونت فقط بدتر خواهد شد.

افسانه شماره 3: درمان های ریشه می توانند شما را بیمار کنند.

اطلاعات نادرست زیادی در اینترنت وجود دارند در مورد اینکه چگونه درمان ریشه می تواند باعث بروز بیماری شود یا در آینده بیمار شدن را آسان تر کند. بر اساس اعلام انجمن اندودنتیست های آمریکا، این ادعا بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی با طراحی ضعیف یک قرنی است که مدت ها است رد شده است. هیچ شواهد علمی مبنی بر ارتباط درمان ریشه با ایجاد بیماری در سایر قسمت های بدن وجود ندارد.

افسانه شماره 4: درمان های ریشه به چندین جلسه مراجعه طولانی نیاز دارند.

هنگام ایجاد یک طرح درمان ریشه یا طرح درمان مجدد ریشه، فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. با تکنیک های مدرن، اکثر درمان های ریشه را می توان در یک ویزیت 60 تا 90 دقیقه ای انجام داد. در حالی که برخی از درمان های ریشه برخی موارد به دلیل عفونت و التهاب به دو مرتبه مراجعه نیاز دارند، این امر در موارد خاص بر اساس نوع و شدت عفونت تعیین می شود. برای به حداقل رساندن نیاز به چندین مرتبه مراجعه به مطب های مختلف، بهتر است به یک دندانپزشک مجرب در این زمینه مراجعه کنید.

بهتر است قبل از درمان در مورد هر گونه سؤال یا نگرانی با دندانپزشک خود صحبت کنید. ترمیم دندان بعد از درمان ریشه ضروری است. پس از درمان ریشه بهتر است باز هم به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید.

باور نادرست عصبکشی

باور نادرست عصبکشی

افسانه شماره 5: کشیدن دندان بهتر از انجام درمان ریشه است.

حفظ یک دندان طبیعی اغلب بهتر از کشیدن آن است. کشیدن دندان ها بدون برنامه ریزی برای قرار دادن جایگزین برای آنها می تواند منجر به بروز مال اکلوژن شود. کشیدن دندان عفونی بدون جایگزینی با ایمپلنت توصیه نمی شود زیرا دندان های باقی مانده شما جابه جا می شوند. این اتفاق می تواند بایت شما را تحت تأثیر قرار دهد و به طور بالقوه منجر به نیاز به درمان گسترده تر در آینده شود. افراد ممکن است کشیدن دندان خود را انتخاب کنند زیرا معتقدند دندان در نهایت ترک خواهد خورد و به هر حال باید کشیده شود. اگر این نگرانی شماست، مهم است که با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بهترین طرح درمان را برای شما انتخاب کند.

در صورت امکان، بهترین راه حل همیشه حفظ دندان طبیعی است. درمان ریشه نرخ موفقیت بالایی دارد و اکثر آنها مادام العمر خواهند بود. کشیدن و جایگزینی دندان طبیعی با ایمپلنت (در حالی که بسیار موفق است)، معمولاً به زمان، درمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

افسانه شماره 6: درمان ریشه باعث از بین رفتن ریشه های دندان می شود.

هنگامی که درمان ریشه انجام می شود، دندانپزشک بافت عفونی یا ملتهب داخل تاج و داخل ریشه ها که پالپ نامیده می شود، را همراه با عصب دندان خارج می کند. خود ریشه ها در جای خود رها می شوند. از آنجا که آنها دندان های شما را به استخوان فک متصل می کنند، مهم است که ریشه ها را دست نخورده نگه دارید.

افسانه شماره 7: من به درمان ریشه نیاز ندارم زیرا دندان درد ندارم.

دندان هایی که به درمان ریشه نیاز دارند همیشه درد ندارند. گاهی اوقات دندان ها عفونی می شوند و بدن راه هایی برای مقابله با درد ایجاد کرده است. دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که چه زمانی به درمان ریشه نیاز است، هم قبل از اینکه دندان دردناک شود، و هم زمانی که عفونت به اندازه ای پیشرفت کرده است که به صورت مزمن درآمده است و دیگر دردی ایجاد نمی کند.

باور نادرست عصبکشی

باور نادرست عصبکشی

افسانه شماره 8: زمانی که درمان ریشه تمام شد، مشکل دندان به طور کامل برطرف شده است.

درمان ریشه تنها اولین بخش از احیاء سلامت دندان شما است. پس از درمان ریشه، یک پر کردن موقت برای دندان شما انجام می شود. هنگامی که پر شدگی موقت به مدت دو تا سه هفته در محل قرار گرفت، ترمیم دائمی نیاز است. ما می توانیم جایگزین های دائمی برای ترمیم پس از درمان ریشه را توضیح دهیم. در حالی که روکش متداول ترین راه حل است، آنله پرسلن نیز یک جایگزین ایمن است که مقدار زیادی از ساختار طبیعی دندان شما را حفظ می کند.

باور نادرست 9: همه دندان دردها به درمان ریشه نیاز دارند.

برخی افراد بر این باورند که هر دندان درد موجب نگرانی آنها می شود و کابوس درمان ریشه سرشان را پر می کند. در حالی که دندان درد می تواند ناشی از پوسیدگی دندان، دندان های لب پر شده یا نهفته، بیماری لثه و حتی دلایل غیر دندانی مانند فشار سینوس باشد. درمان های ریشه تنها زمانی نیاز هستند که پالپ دندان عفونی شده باشد.

شایعات زیادی در مورد درمان ریشه وجود دارند. اجازه ندهید افسانه ها شما را از دریافت درمان مورد نیاز باز دارند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت