عادات مضر برای ایمپلنت های دندانی
22 شهریور ماه 1400
سینوس های پوستی با منشاء دندانی
6 مهر ماه 1400

دانشمندان برای مدتهای طولانی به بررسی جذابیت پرداخته اند و دریافته اند که از نظر اکثر افراد چه چیزی جذاب است و چرا. آنها دریافته اند که عوامل متعدد بسیاری هستند که نقش ایفا می کنند، از شکل بدن گرفته تا سطوح هورمون ها، و حتی نحوه لباس پوشیدن فرد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که عدم تقارن صورت فرد می تواند روی مقدار جذابیت وی از نظر دیگران تأثیر بگذارد. تقارن زمانی توصیف می شود که اجزاء بدن شما نسبت به خطی که از وسط آن عبور می کند مانند یک آینه می باشند. مطالعات دریافته اند که انسان ها چهره های متقارن تر را بیشتر ترجیح می دهند.

چهره نامتقارن چه ویژگی هایی دارد؟

وقتی شما به چهره یک نفر و تقارن آن نگاه می کنید، به این معنا است که چهره وی در دو طرف دقیقاً از کیفیت یکسانی برخوردار باشد. یک چهره متقارن چهره ای است که در آن هر دو چشم به یک اندازه، هر دو چشم با ارتفاعات برابر، گوش ها با اندازه یکسان، و دندان ها صاف و کنار هم باشند. اکثر افراد در چهره خود تا اندازه ای عدم تقارن دارند، و این اصلاً غیر عادی نیست. گرچه اکثر ویژگی های عدم تقارن ژنتیکی هستند، اما برخی از آنها موجب بروز دیگری می شوند.

اصلاح عدم تقارن صورت

اصلاح عدم تقارن صورت

چه عواملی موجب عدم تقارن صورت می شوند؟

اگر به این موضوع فکر می کنید که چرا در برخی افراد یک گوش بزرگ تر از گوش دیگر است یا پلک های آنها نامتقارن هستند. این مشکلات در نتیجه عوامل زیر بروز پیدا می کنند:

ژنتیک

عدم تقارن شما ممکن است در طول رشد شما به واسطه عوامل ژنتیکی بروز پیدا کند. اگر مادر شما لب های نامتقارن دارد، یا یکی از گوش های پدر شما بزرگ تر از دیگری است، آنها می توانند این ژن ها را به شما منتقل کنند. از سوی دیگر، اختلالات عضلانی و شکاف لب و کام از جمله بیماری های ژنتیکی هستند که آنها نیز می توانند موجب بروز ویژگی های عدم تقارن شوند.

کشیدن سیگار

وقتی شما سیگار می کشید، مستقیماً صورت شما در معرض سموم قرار می گیرد. این سموم ارتباط مستقیمی با ویژگی های عدم تقارن صورت دارند.

آسیب های آفتاب

وقتی پوست شما قرار گرفتن در معرض اشعه های فرا بنفش را تجربه می کند، موجب بروز لکه ها و بثورات جلدی روی پوست می شود. این لکه ها هرگز در سراسر بدن، و بویژه روی صورت شما، به صورت یکسان پراکنده نیستند. آسیب های ناشی از آفتاب نیز می توانند تنها روی یک سمت صورت بروز پیدا کنند.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، عدم تقارن ممکن است در نتیجه چروک ها بوجود بیاید، و در بینی و گوش های شما تغییراتی ایجاد کند.

درمان های دندانپزشکی

اگر شما یک دندان کشیده باشید، این می تواند روی ویژگی های چهره که روی طرفین صورت بوجود می آیند تغییراتی بوجود بیاورد. دریافت ونیرهای دندانی  یا پروتزهای مصنوعی نیز می توانند در کانتور صورت شما تغییراتی ایجاد کنند که همیشه متقارن نیستند.

آسیب و صدمه

در صورت تجربه هر گونه آسیبی به صورت، مخصوصاً در طول دوران کودکی، می تواند باعث شود چهره شما نامتقارن به نظر برسد.

عادات سبک زندگی

این امکان وجود دارد که برخی عادات سبک زندگی مانند وضعیت خوابیدن، نشستن به صورت چهار زانو، یا به سادگی تکیه دادن دست زیر صورت موجب بروز عدم تقارن شوند.

فلج بل

اگر شما به صورت ناگهانی عدم تقارن صورت را تجربه کنید، این احتمال وجود دارد که فلج بل اتفاق افتاده باشد. فلج بل باعث بی حسی عضلات یک سمت صورت می شود. این اتفاق می تواند در نتیجه عفونت یا بارداری رخ دهد. معمولاً، عوارض جانبی موقتی هستند.

تورتیکولیس

تورتیکولیس که به عنوان “گردن پیچ خورده” نیز شناخته می شود، باعث می شود عضلات گردن شما در موقعیتی غیر طبیعی استراحت کنند که می تواند منجر به ویژگی های نامتقارن صورت شود. این حالت معمولاً در رحم رخ می دهد و در بیشتر موارد فقط عوارض موقتی ایجاد می کند.

سکته

سکته می تواند موجب بی حسی یک سمت صورت و افتادن لبخند شود. دیگر علائم عبارتند از ضعف یا بی حسی بازو و مشکل در گفتار.

اصلاح عدم تقارن صورت

اصلاح عدم تقارن صورت

آیا صورت من نامتقارن است؟

اگر به این موضوع فکر می کنید که آیا صورت شما نامتقارن است، بهترین راه این است که یکی از عکس های روبروی خود را چاپ کنید. سپس با استفاده از خط کش و رسم خطوط عمودی و افقی می توانید مشخص کنید ویژگی های چهره شما در هر دو سمت یکسان هستند. علاوه بر این، نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند تصاویر شما را ارزیابی کنند که آیا چهره شما متقارن است یا خیر.

علائم جزئی کشش و بیماری

دانشمندان دریافته اند که کودکی در چهره پدیدار می شود. کودکانی که دوران کودکی دشواری داشته اند چهره های نامتقارن تری دارند. تروما، استرس، بیماری، و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار در طول دوران کودکی می توانند با عدم تقارن صورت ارتباط داشته باشند.

تقارن صورت ممکن است یک علامت ظریف باشد که نشان می دهد فرد توانایی مقابله خوب با عوامل استرس زای محیطی را دارد و نشان دهنده ویژگی های مثبت شخصیتی است که منجر به موفقیت بیشتر در زندگی فرد می شود. مغز ما به سختی به دنبال تقارن در چهره است. نوزادان تصاویر از چهره های متقارن را بیشتر از چهره های نامتقارن مشاهده می کنند. مغز ما ممکن است به دنبال نشانه های ظریف موفقیت باشد، اما ممکن است به دنبال علائم بیماری نیز باشد.

بیماری های مختلفی وجود دارند که می توانند باعث شوند چهره نامتقارن به نظر برسد، از جمله اختلالات استخوان، شرایط تخریب کننده، سکته مغزی، فلج بل. دندان های نیز نقش مهمی در ظاهر صورت ما برای دیگران ایفا می کنند.

چگونه می توان صورت را مقارن کرد؟

افراد پس از آنکه متوجه می شوند که عدم تقارن صورت آنها به سلامت دندان های آنها مربوط می شود، ما همه نوع پرسشی مطرح می کنیم. آیا اختلالات مفصل فکی گیجگاهی موجب عدم تقارن صورت شوند؟ آیا از دست دادن دندان باعث بروز عدم تقارن شده است؟ آیا پروتزهای مصنوع کمک می کنند؟ ما همه اینها را شنیده ایم. اگر شما از عدم تقارن صورت رنج می برید و می خواهید ظاهر خود را بهبود دهید، دندانپزشکان می توانند به شما کمک کنند. آنها ویژگی های چهره و سلامت دهان شما را ارزیابی خواهند کرد تا مشخص نمایند چه درمان هایی می توانند بیشترین مزیت را برای بهبود کلی چهره شما داشته باشند. علاوه بر این، درمان های ما به شما کمک خواهند کرد صورت شما متقارن تر شود. برخی از این روش ها عبارتند از:

جاگزینی دندان ها

وقتی شما دندان از دست می دهید، ساختار چهره شما تغییر می کند زیرا دندان ها عضلات صورت شما را حمایت می کنند. عضلات صورت بدون حمایت فرو رفته خواهند شد و صورت غیر همسطح به نظر خواهد رسید. ایمپلنت ها و بریج های دندانی می توانند فضاهای خالی را پر کنند و حمایت از دست رفته را ایجاد کنند تا ساختار چهره مجدداً احیا شود.

اصلاح عدم تقارن صورت

اصلاح عدم تقارن صورت

ارتودنسی

عدم تقارن صورت می تواند در نتیجه ناهمواری های اکلوزال نیز بروز پیدا کند، شرایطی که در آن دندان های متناسب با لب ها و بینی قرار نگرفته اند. پلان بایت غیر همسطح می شود، و عضلات صورت و فک نسبت به حالت عادی خود کج می شوند. دریافت درمان های ارتودنسی مانند بریس ها و اینویزیلاین می توانند به ایجاد تقارن صورت از این طریق کمک کنند.

درمان اختلالات فکی گیجگاهی و تنظیم بایت

مطالعات نشان داده اند که چهار درجه انحراف در بایت، در حدود 90 درصد از افراد مشاهده می شود. این شرایط عموماً در نتیجه عدم تقارن خود فک بروز پیدا می کند. بعلاوه این اتفاق می تواند زمانی رخ دهد که تعداد قابل توجهی از دندان ها در یک سمت دهان از دست رفته باشند، و باعث بروز ناهماهنگی در بایت شده باشد. این شرایط به سرعت قابل برطرف شدن است تا از بروز شرایط دردناکی مانند اختلالات مفصل فکی گیجگاهی پیشگیری کرد، که می تواند موجب بروز عدم تقارن صورت شود. درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی می تواند کمک کند صورت شما متقارن تر به نظر برسد.

در موارد از دست رفتن دندان، ما می توانیم از ایمپلنت ها و بریج های دندانی استفاده کنیم تا به تنظیم بایت کمک کنند. اگر تناسب اکلوزال در نتیجه عدم تقارن در خود فک ایجاد شود، ونیرهای پرسلن می توانند کمک کننده باشند. آنها مشکلات را اصلاح خواهند کرد اما می توانند در کنار درمان های دیگر عمل کنند تا تعادل تقارن را ایجاد کنند. بریس ها و جراحی ارتودنسی ممکن است در موارد وخیم تر لازم باشند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت