پر کردن دندان
25 بهمن ماه 1396
ضرورت کشیدن دندان عقل
22 اسفند ماه 1396

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا ونیر دندان پوسته نازک همرنگ دندان است که برای زیبایی و اصلاح مشکلات دندان به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود. جنس لمینت ممکن است سرامیکی (چینی) و یا کامپوزیتی باشد. از لمینت برای اصلاح رنگ، شکل و به طور کلی زیبایی دندان استفاده می‌شود.

مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

کاربردهای لمینت دندان چیست؟

از لمینت کردن دندان گاهی اوقات به عنوان ارتودنسی فوری نیز یاد میشود چرا که می‌توان از آن برای پوشاندن مشکلات جزیی کجی و ناهمراستایی دندان‌ها نیز استفاده کرد. به‌ طور کلی کاربردهای لمینت به‌صورت زیر است:

  • اصلاح کجی دندان‌ها
  • بستن فاصله بین دندان‌ها
  • اصلاح بدشکلی لبه های دندان
  • ساییدگی و کوتاه شدگی دندان‌
  • لب پر شدگی و یا ترک ‌خوردگی دندان
  • تغییر رنگ شدید دندان که با روش‌های معمول سفید کردن دندان بهبود نمی‌یابد
  • تغییر رنگ پرشدگی دندان

اگر چه لمینت ظاهر درمان را بهبود میبخشد اما نمی‌تواند مشکلات ناهمراستایی فک و اختلالات بایت را اصلاح کند. این مشکلات نیاز به اصلاح با روش‌های مختلف درمان ارتودنسی دارند.

مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

روش‌های جایگزین لمینت دندان چیست؟

روش جایگزین لمینت بستگی به مشکلی دارد که می‌خواهید آن را برطرف کنید. برای اصلاح لک و تغییر رنگ دندان می‌توانید به جای لمینت از روکش و یا روش‌های بلیچینگ استفاده کنید. برای شکستگی، لب پر شدگی، بدشکلی و فاصله بین دندان‌ها می‌توانید از روکش دندان استفاده کنید. فاصله بین دندان‌ها را می‌توانید با درمان ارتودنسی نیز اصلاح کنید.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی چیست؟

لمینت سرامیکی یک پوسته نازک سرامیکی سفید رنگ است که به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود. برای لمینت سرامیکی ابتدا باید دندان تراشیده و آماده ‌سازی شود. سپس دندان قالب ‌گیری شده و براساس قالب، پوسته ونیر آماده می‌شود. سپس پوسته ونیر به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود. لمینت کامپوزیتی مستقیم بوده و در همان جلسه اول کار تمام می‌شود به این صورت که پس از تمیز کردن و احتمالا اسید خراشی دندان، بدون این که لازم باشد دندان تراشیده شود مواد مایع رزین کامپوزیت بر روی سطح دندان مالیده می‌شود و سپس با تاباندن نور مخصوصی مواد فعال شده و سخت می‌شود. این مواد هم رنگ دندان هستند و کاملاً شبیه مینای دندان به نظر می‌رسند.

مزیت‌های لمینت سرامیکی در مقایسه با باندینگ کامپوزیت چیست؟

  • لمینت سرامیکی بسیار بادوام است. اگر چه یک پوسته بسیار نازک است و معمولاً بین 0.5 تا 0.7 میلی متر قطر دارد و ماهیتاً شکننده است اما هنگامی که به دندان چسبانده می‌شود بسیار محکم می‌شود. لمینت سرامیکی طول عمر زیادی دارند و معمولاً بین 10 تا 15 سال دوام می‌آورد. با این حال برای به حداکثر رساندن طول عمر آن باید بهداشت دهان را رعایت کنید و از جویدن مواد سختی مانند یخ پرهیز نمایید.
  • لمینت سرامیکی بسیار شبیه به دندان طبیعی است. خصوصیات بازتاب نور در لمینت سرامیکی طوری طراحی شده است که مشخصه ‌های دندان طبیعی را تقلید می‌کند و حس عمق ایجاد می‌نماید در حالی ‌که و روش‌های دیگر مانند باندینگ چنین نیست.
  • لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاوم است. مقاومت لمینت در مقابل تغییر رنگ حاصل از سیگار و یا مواد غذایی مانند چای و قهوه از دندان‌های طبیعی بیشتر است.
مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

معایب لمینت سرامیکی در مقایسه با باندینگ کامپوزیت چیست؟

  • اگر چه لمینت سرامیکی محافظه کارانه است و برای آن تنها بخش کمی از ساختار دندان برداشته میشود، اما برای لمینت کامپوزیتی هیچ نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد و از لحاظ حفظ ساختار دندان بهتر از لمینت سرامیکی می‌باشد.
  • لمینت کردن دندان با ونیر سرامیکی بیشتر طول می‌کشد چرا که در جلسه اول دندان‌ها تراشیده شده و قالب ‌گیری می‌شود و در جلسه دوم که لمینت آماده شد به سطح دندان چسبانده می‌شود بنابراین حداقل دو جلسه طول می‌کشد در حالی که لمینت رزین کامپوزیت فوری بوده و تنها در یک جلسه انجام می‌شود.
  • لمینت سرامیکی گران‌تر از لمینت کامپوزیتی است چرا که به در جلسه درمان و زحمات و متخصصان بیشتری نیاز دارد. بنابراین هزینه خیلی بیشتری برای لمینت سرامیکی باید بپردازید. به خصوص در صورتی که بیشتر از یک دندان را میخواهید لمینت کنید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند.
  • لمینت سرامیکی را نمی‌توانید ترمیم کنید بنابراین در صورتی که دچار شکستگی شده یا لب پر شد، باید عوض شود.
5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت