مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی
12 اسفند ماه 1396
روش های جایگزین دندان های از دست رفته
15 فروردین ماه 1397

دندان عقل چیست؟

دندان عقل که دندان آسیاب سوم و مولر سوم نیز خوانده می‌شود، ‌انتهایی ترین دندان در دهان است که همانند سایر دندانهای آسیاب وظیفه له کردن و جویدن غذا را بر عهده دارد.

بیش از هر چیز باید بدانید دندانهای عقل همیشه نباید کشیده شوند. در موارد زیر کشیدن دندانهای عقل ممکن است لازم نباشد:

  • دندان‌ها کاملاً سالم هستند
  • دندان‌ها کامل از لثه بیرون زده و رشد کرده ‌اند
  • موقعیت آنها مطلوب بوده و سطح تماس آنها با دندان‌های مقابل مناسب است
  • همانند دندان‌های دیگر می‌توان آنها را با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کرد

با این حال در بسیاری از موارد یک یا چند مورد بالا وجود ندارد.

ضرورت کشیدن دندان عقل

ضرورت کشیدن دندان عقل

چرا گاهی دندانهای عقل سالم کشیده میشوند  

در بسیاری از موارد دندانپزشک به شما می‌گوید باید دندان عقل خود را بکشید در حالی که دندانتان اصلاً درد نمی‌کند و به نظر سالم می‌رسد. توجه داشته باشید صرفاً از آنجایی ‌که دندانی درد نمی‌کند به این معنی نیست که هیچ مشکلی ندارد.

دندانهای عقل آخرین دندان‌هایی هستند که از لثه بیرون می‌زنند  به همین علت در بسیاری از موارد به علت نامناسب بودن جایگاه، هنگام بیرون زدن مشکلات متعددی ایجاد می‌کنند. دندانهای عقل به علت کمبود فضا در بسیاری از موارد ممکن است به‌ صورت زاویه‌ دار رشد کنند و حتی گاهی اوقات کاملاً به صورت افقی قرار می‌گیرند. همان ‌طور که گفته شد مشکل از خود دندانهای عقل نیست بلکه اغلب کمبود فضا باعث این مشکلات می‌شود.

درمان پیشگیرانه کشیدن دندان

ممکن است دندانهای عقل به علت مسدود بودن مسیر بیرون زدن، در زیر لثه گیر کرده و نهفته بمانند. نهفتگی دندان به این معنی است که دندان نمی‌تواند به طور کامل از لثه بیرن بزند و ممکن است بخشی از آن و یا تمامی آن در زیر لثه گیر کند. دندان نهفته ممکن است در استخوان فک گیر کرده باشد و یا تنها در لثه محبوس شده باشد. علت این وضعیت معمولاً کوچک‌تر بودن فضای فک و قوس دندانی در مقایسه با اندازه دندان‌ها است. گاهی اوقات هم ممکن است دندان‌ها در هنگام رشد در مقایسه با دندان‌های دیگر زاویه ‌دار باشند. به این ترتیب ممکن است باعث آسیب دیدن دندان‌های مجاور و راندن آنها از جای خود و یا حتی حل کردن ریشه آنها شوند. به همین علت گاهی اوقات دندانپزشک دندان عقل سالم را برای پیشگیری از مشکلات احتمالی که پیش ‌بینی کرده است می‌کشد. با افزایش سن استخوان‌های فک سخت‌تر می‌شود و کشیدن دندان‌ها دشوارتر خواهد شد. در صورتی که مشکلات احتمالی پیش بینی می‌شود اگر دندان کشیده نشود، بعدا باید با جراحی، خونریزی زیاد، شکستن دندان، بی‌ حسی قوی و احتمال از دست دادن اندکی از قابلیت حرکت فک این کار انجام شود. همچنین در این موارد کشیدن دندان عقل، چند روز طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنید.

ضرورت کشیدن دندان عقل

ضرورت کشیدن دندان عقل

دلایل کشیدن دندان عقل چیست؟

ضرورت کشیدن دندان عقل

ضرورت کشیدن دندان عقل

  • آسیب دیدن دندان‌های دیگر – از آنجایی که معمولاً برای بیرون زدن دندانهای عقل فضای کافی وجود ندارد، این دندان‌ها برای بیرون زدن دندان‌های مجاور را هل می‌دهند و باعث انحراف آنها، درد دندان و مشکلات بایت می‌شوند. همچنین ممکن است ریشه دندان‌های مجاور آسیب ببیند.
  • آسیب دیدن فک – در اطراف دندان محبوس شده در زیر لثه ممکن است کیست تشکیل شود. در صورتی که کیست استخوان درمان نشود باعث ایجاد سوراخ و تخلخل در داخل استخوان فک و آسیب دیدن عصب ها می‌شود.
  • مشکلات سینوس – مشکلات دندان عقل بالا ممکن است منجر به فشار، درد و گرفتگی سینوس شود.
  • التهاب لثه – بافت‌های پیرامون ناحیه دندان عقل ممکن است متورم شده و در نتیجه ذرات غذا در اطراف آن گیر کنند. به این ترتیب تمیز کردن این ناحیه دشوار شده و به علت تجمع پلاک و باکتری‌ها لثه ملتهب و عفونی می‌شود.
  • پوسیدگی دندان – تورم لثه باعث تجمع پلاک و باکتری‌ها می‌شود در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها آغاز می‌گردد. از طرفی کج شدن دندان‌ها نیز خود، تمیز کردن این ناحیه را سخت‌تر کرده و احتمال پوسیدگی را بیشتر می‌کند.
  • ناهمراستایی دندان‌ها – دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باعث ناهمراستایی و مشکلات بایت می‌شود.
ضرورت کشیدن دندان عقل

ضرورت کشیدن دندان عقل

دندانپزشک، شکل دهان و موقعیت دندان‌ها را بررسی کرده و در زمینه کشیدن دندان عقل تصمیم ‌گیری می‌کند. سن بیمار نیز در این تصمیم ‌گیری اهمیت دارد. در صورتی که آمادگی کشیدن دندان عقل را ندارید ممکن است بتوان چند ماه برای این کار صبر کرد. با این حال در صورتی که علائمی مانند درد و تورم یا بوی بد دهان وجود داشته باشد صبر کردن توصیه نمی‌شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت