قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت
26 شهریور ماه 1397
تعداد ریشه و کانال دندان ها
13 آبان ماه 1397

داشتن لبخندی زیبا

این یکی از ویژگی های جذاب هر فردی است. اما چه چیزی می تواند موجب تخریب آن شود؟ عادات بد مربوط به بهداشت دهان و دندان ها. بسیاری از افراد به فکر مراقبت صحیح از دندان های خود نیستند. حفظ شکل زیبای دندان ها مستلزم مراجعه ی منظم به دندانپزشک است. با این حال، بهداشت دهان و دندان ها از منزل آغاز می شود. نحوه ی صحیح مسواک زدن برای حفظ سلامت دهان و دندان مهم است. بارها در مطالب مختلف نحوه ی صحیح مسواک زدن برای شما توضیح داده شده است، اما در اینجا سعی داریم به بیان اشتباهاتی بپردازیم که حین مسواک زدن مرتکب می شویم و شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

اشتباه 1. مدت زمان زیادی از یک مسواک استفاده می کنید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

در صورتی که دو مرتبه در روز (هفت روز هفته) از یک مسواک استفاده کنید، عمر مفید آن حدود 3 ماه خواهد بود. بعد از حدود 200 مرتبه استفاده از یک مسواک، بایستی مسواک خود را تعویض کنید زیرا به احتمال زیاد فرچه های آن ساییده و فرسوده شده اند. فرچه های شکسته و ساییده دهان را به درستی تمیز نخواهند کرد. به محضی که فرچه های مسواک انعطاف پذیری خود را از دست دادند، مسواک خود را تعویض کنید. بعد از دو ماه استفاده ی روزانه از مسواک، به تدریج باکتری و ذرات غذا روی آن انباشته می شوند. بنابراین، حتما مسواک خود را هر 3 ماه تعویض کنید.

اشتباه 2. مدت زمان مسواک زدن شما به اندازه ی کافی نیست.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

معمولا توصیه می شود مدت مسواک زدن 2 دقیقه باشد. اما متاسفانه به طور میانگین هر فرد حدود 45 ثانیه مسواک می زند. مسواک زدن در مدت زمان کمتر از 2 دقیقه به فلوراید موجود در خمیر دندان فرصت نمی دهد به مینای دندان بچسبد. اگر قبلا از مسواک های برقی استفاده کرده این حتما مرتبه ی اول متعجب شدید که چقدر این 2 دقیقه می تواند طولانی باشد. پس واضح است که پیش از آن، مدت زمان مسواک زدن شما کمتر از 2 دقیقه زمان پیشنهادی بوده است. با کوتاه شدن زمان مسواک زدن، دندان ها به خوبی تمیز نخواهند شد، اغلب بخش هایی از دهان نادیده گرفته می شوند. ممکن است دندان های جلوی شما کاملا سفید باشند، اما دندان های کناری و عقب دهان چطور؟ توصیه ی دندانپزشک ها استفاده از مسواک برقی تایمر دار است تا در زمان بندی به شما کمک کنند. اگر تایمر ندارید از کرنومتر تلفن همراه خود استفاده کنید یا همزمان به موزیکی 2 دقیقه ای گوش کنید. به هر شیوه ای متوصل شوید تا مطمئن شوید هر بخش از دهان را به مدت 2 دقیقه مسواک زده اید.

اشتباه 3. پس از مسواک زدن دندان ها، دهان خود را آبکشی می کنید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

بله درست است- بعد از مسواک زدن دهان خود را با آب نشویید. می توانید پس از اتمام کارتان خمیر دندان را تف کنید، اما به محضی که آب وارد دهان می شود، کارایی فلوراید خمیردندان را به طور کامل از بین می برد. ممکن است تعداد زیادی از شما طبق عادت بخواهید پس از مسواک زدن دهان خود را آب بکشید، سعی کنید به جای آب از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید. دهانشویه را درون دهان خود بچرخانید، غرغره و سپس تف کنید، همین کافی است. اما آب استفاده نکنید. پس از مسواک زدن، برای نوشیدن آب یا مصرف دیگر مایعات، حداقل نیم ساعت صبر کنید.

اشتباه 4. مسواک خود را در محیط دستشویی یا حمام نگه می دارید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

احتمالا همه ی ما این اشتباه را مرتکب شده ایم. مطالعه ای که در این رابطه انجام شده حاکی از آن است که بیش از نیمی از مسواک هایی که داخل دستشویی نگه داشته می شوند مقادیری از مدفوع انسان روی آنها وجود دارد. چطور چنین چیزی ممکن است؟

از آنجا که شما مسواک خود را در دستشویی نگه می دارید، زمانی که فلاش تانک توالت را می کشید یا با فشار آب آن را می شویید، مقداری از محتویات کاسه توالت به اطراف در همه ی جهات پخش می شود. در صورتی که تعداد افراد بیشتری به طور مشترک از یک دستشویی استفاده می کنند، این اتفاق بیشتر رخ می دهد. مخصوصا اگر تعدادی از این افراد کودک باشند. قرار دادن درپوش روی مسواک می تواند به کاهش این مشکل کمک کند. اما بهتر است به فکر نگهداری مسواک خود در جایی غیر از دستشویی – مثلا کنار تختخواب یا کابینت داروهایتان- باشید. یا بهتر از آن، از مسواک برقی استفاده کنید که دارای سیستم پاکسازی هستند. در این نوع مسواک ها یک پایه وجود دارد که اجازه می دهد مسواک به طور کامل از هر گونه جرمی پاک شود. فراموش نکنید اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید پیش از کشیدن فلاش تانک، در آن را ببندید.

اشتباه 5. از نخ دندان استفاده نمی کنید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

در صورتی که قبلا به طور مرتب و هر روز از نخ دندان استفاده نمی کرده اید، آن را به یک عادت تبدیل کنید. لازم است حداقل یک مرتبه در طول روز از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک از بین دندان ها برداشته شود، جایی که مسواک قابلیت دسترسی به آن را ندارد. در صورتی که طی مسواک زدن و کشیدن نخ دندان پلاک های بین دندان ها برداشته نشوند، به تدریج به رسوب کلسیفیه شده روی دندان ها تبدیل می شوند. سعی کنید برای دسترسی به این قسمت ها در زاویه ی درست نخ دندان بکشید. برخی افراد با استفاده از گیره ی نخ دندان بهتر نخ دندان می کشند تا با نخ های بلند.

اشتباه 6. زبان خود را تمیز نمی کنید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

پس از مسواک زدن دندان ها، زبان خود را تمیز کنید تا از بوی بد دهان جلوگیری کنید و باکتری ها را برطرف سازید. با استفاده از زبان شوی می توانید باکتری های باقی مانده روی زبان را پاک کنید. اگر دوست ندارید از زبان شوی استفاده کنید، مسواکی بخرید که پشت آن زبان شوی یا شیارهایی برای پاک کردن زبان داشته باشد، یا اینکه از فرچه های مسواک استفاده کنید. شاید مسواک به اندازه ی زبان شوی خوب نباشد، اما همان کار را انجام می دهد. مهم است هر مرتبه مسواک می زنید زبان خود را بشویید.

اشتباه 7. از مسواک دارای فرچه سفت استفاده می کنید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

اگر فرچه ی مسواک شما خیلی زبر و سفت باشد، به لثه های شما آسیب خواهد زد. حتما یک مسواک با فرچه ی نرم خریداری کنید. تنها چیزی که لازم دارید مسواکی است که ذرات غذا که بین دندان ها گیر کرده اند پاک کند. قرار نیست با مسواک دندان های خود را برق بیاندازید. استفاده از مسواک دارای فرچه ی متوسط یا زبر می تواند باعث از بین رفتن لایه ی محافظ مینای دندان شود که باعث حساسیت دندان ها و لثه ها خواهد شد و با خوردن مایعات سرد، درد بوجود می آورند.

اشتباه 8. برای مسواک زدن از حرکات و تکنیک اشتباه استفاده می کنید یا در زاویه ی اشتباه مسواک می زنید.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

بهترین روش برای مسواک زدن به صورت دورانی است- از حرکات رفت و برگشتی استفاده نکنید. حرکات دورانی ملایم تر هستند و شکاف بین دندان ها را به طور کامل پاک خواهند کرد. فرچه های مسواک باید هم با دندان ها و هم با خط لثه تماس داشته باشند. سعی کنید مسواک را محکم روی دندان ها فشار ندهید. ضربه های شدید رفت و برگشتی مسواک می تواند بافت نرم که بین دندان ها و لثه ها قرار گرفته است را از بین ببرند. مسواک خود را به طور عمودی پشت دندان های جلو و عقب خم کنید و تنها با استفاده از نیمه ی جلویی مسواک، حرکات دورانی ملایم داشته باشید. هرگز آنقدر محکم مسواک نزنید که فرچه های مسواک خم شوند.

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

همیشه مسواک خود را در زاویه ی 45 درجه نگه دارید و حرکات چرخشی دروانی داشته باشید. مسواک زدن با این زاویه به بهترین شکل ممکن بین دندان ها و خط لثه را پاک خواهد کرد. پاکسازی درست خط لثه مانع تغییر رنگ و مهم تر از همه، مانع پوسیدگی دندان و بیماری لثه خواهد شد. به همین دلیل است که فرچه ی برخی مسواک ها زاویه دار است.

اشتباه 10. بیشتر از 2 مرتبه در روز مسواک می زنید.

نیاز نیست بیشتر از دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید. برخی افراد فکر می کنند 3 یا 4 مرتبه مسواک زدن- معمولا بعد از هر وعده ی غذایی- در طول روز ایرادی ندارد. دندانپزشک ها موافق نیستند. مسواک زدن بیشتر از دو مرتبه در طول روز می تواند به لثه آسیب برساند و موجب ساییدگی مینای دندان شود.

اشتباه 11. درست پس از صرف غذا مسواک می زنید.

اکثر افراد پس از صرف یک وعده غذای اسیدی برای مسواک زدن صبر نمی کنند. پس از صرف غذا سطح PH دهان به شدت کاهش می یابد و بزاق دهان حاوی اسید بیشتری است. مسواک زدن طی این زمان می تواند این اسید را از عمق بیشتری از روی مینای دندان پاک کند. پس از هر وعده ی غذایی، برای مسواک زدن باید حداقل 30 دقیقه صبر کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت